Lange(re) ziekenhuisopname: 7 tips voor sneller herstel

Je hoeft na een behandeling steeds minder lang in het ziekenhuis te blijven. Vroeger moest je soms wel 2 of 3 weken blijven. Maar nu kun je vaak veel eerder weer naar huis. Soms moeten mensen wel langer in het ziekenhuis blijven, dan spreek je over een lange opname. Wat kan je doen doen om sneller te herstellen na een operatie? We geven je 7 tips. Ook lees je in dit artikel waarom ziekenhuizen bijhouden hoe lang patiënten in het ziekenhuis moeten blijven.

Ziekenhuizen houden bij hoe lang patiënten in het ziekenhuis moeten blijven. Waarom is die informatie zo belangrijk?

Als je onverwacht langer in het ziekenhuis moet blijven, kan dat komen door verschillende dingen. Misschien was de zorg niet goed genoeg. Of er is geen plek in verpleeghuis of revalidatiecentrum. Daarom houden ziekenhuizen bij hoelang patiënten in het ziekenhuis moeten blijven. Met de cijfers over lange opnames kunnen ziekenhuizen steeds kijken hoe goed hun zorg is. En proberen ze hun zorg te verbeteren. Ze werken bijvoorbeeld samen met verpleeghuizen in de buurt. Bekijk en vergelijk hier informatie over langdurige opnames van ziekenhuizen.

Een opname of operatie in het ziekenhuis is niet niks. Wat kun je het beste doen om je conditie te herstellen en wonden te laten genezen? We geven je 7 tips.

7 tips om je te helpen bij het herstellen na een operatie:

1. Fit naar de operatiekamer, begin zo vroeg mogelijk

Een goede conditie vermindert de kans op complicaties. Dus blijf in de periode voorafgaand aan je operatie vooral lekker sporten. Door fit te zijn vóór de operatie, herstel je ook sneller ná de operatie. Sommige ziekenhuizen bieden een revalidatieprogramma aan waarbij je samen met een fysiotherapeut werkt aan een sterk lichaam. Vraag hiernaar bij je arts.

2. Luister goed naar het advies van de arts

De arts kan je na de operatie adviezen geven over hoe je het beste kunt werken aan je herstel. Zorg er dan ook voor dat je het advies goed begrijpt. Weet je niet precies wat je wel of niet mag doen na de operatie? Vraag dit dan aan je arts. Hij kan je meteen antwoord geven.

3. Neem zorgvuldig je medicijnen

Je medicijnen zijn belangrijk bij het herstel. Let bijvoorbeeld op dat je jouw medicijnen op tijd neemt. Verwar bijwerkingen van medicijnen niet met complicaties. Bij complicaties moet je namelijk direct contact opnemen met de arts, terwijl sommige bijwerkingen geen reden zijn tot paniek. Vraag aan je arts welke complicaties bij jou kunnen voorkomen en wanneer je contact moet opnemen.

4. Zorg voor een goede nachtrust in het ziekenhuis

In het ziekenhuis kunnen andere mensen, geluiden van apparatuur en binnenlopende artsen invloed hebben op je nachtrust. Neem goede oordopjes mee zodat je niet wakker wordt van geluiden in de nacht. Ook kan een verduisterend oogmasker fijn zijn wanneer de lampen vroeg in de ochtend weer aan gaan.

5. Kom na de operatie in beweging

Probeer de dag van de operatie al weer wat te bewegen. Zit een tijdje in een stoel, zet je bed wat rechter of doe voorzichtig wat rek- en strekoefeningen. Let hierbij goed op dat eventuele hechtingen niet losgaan of gevoelige plekken pijn gaan doen. Probeer zo snel mogelijk weer zelfstandig naar het toilet te kunnen. Zo zorg je dagelijks voor beweging.

6. Eet voldoende

Door de narcose en de pijn kan het zijn dat je na de operatie niet zo’n trek hebt in eten. Toch is belangrijk om goed te eten. Je lichaam heeft energie en bouwstoffen nodig voor het herstel. Vind je het lastig om te eten? Neem dan meerdere kleine maaltijden per dag, kies voor gezonde en eiwitrijke producten. Eiwitten helpen onder andere bij wondherstel en om aan te sterken. Eiwitten zitten vooral in:

• Vlees, vis en kip
  • Eieren
  • Melkproducten
  • Noten
  • Peulvruchten

Bekijk voor meer tips over gezonde voeding deze dieetadviezen van het St. Antonius ziekenhuis, of lees meer over eiwitten op de website van het Voedingscentrum.

7. Slaap veel na je operatie

Slaap is een van de belangrijkste onderdelen van het herstel. Probeer minstens 8 uur per nacht te slapen. Vooral diepe slaap en remslaap zijn erg belangrijk. Zorg ervoor dat je slaapkamer donker is en niet te warm om zo diep mogelijk te slapen.

Revalidatiecheck

Ben je op zoek naar informatie over revalideren na een operatie? Bekijk dan ook Revalidatiecheck.nl.