Elke borst is uniek: waar moet je op letten om borstkanker te ontdekken?

Oktober is de maand waarin wereldwijd aandacht wordt gevraagd voor borstkanker. Het thema dit jaar is ‘Elke borst is uniek!’. Want elke vrouw en elke borst is anders, en het is belangrijk is om alert te zijn op veranderingen in je eigen lichaam. Waar moet je op letten? Hoe kan je veranderingen in je borst opmerken? En waarom krijg je vanaf 50 jaar elke 2 jaar een borstonderzoek?

Borstkanker is vaak goed te behandelen, als je op tijd doorhebt dat er ‘iets niet klopt’. Een bobbeltje, verkleuring of harder plekje kan een teken zijn van een tumor in de borst.

Borstkanker komt vaak voor. In 2023 kregen 15.419 vrouwen de diagnose borstkanker. Vooral vrouwen tussen de 50 en 70 jaar. Maar ook jongere, oudere vrouwen en mannen kunnen borstkanker krijgen. Er zijn veel verschillende behandelingen mogelijk tegen borstkanker.

Waar moet je op letten?

Het is goed om te weten wat de signalen zijn die kunnen wijzen op borstkanker. Als je iets opmerkt, loop er dan niet te lang mee rond. Maak een afspraak bij je huisarts. Waar moet je op letten:

• Knobbeltje of harder plekje in je borst.
  • Een ingetrokken tepel (behalve als je dat altijd al had).
  • Vochtafscheiding van je tepel.
  • Verandering aan je tepel, bijvoorbeeld zwelling, roodheid, of schilferig.
  • Deukjes of kuiltje in de huid van je borst.
  • Een wondje dat niet overgaat op je borst.
  • Een dikkere huid met putjes, zoals een sinaasappelschil.
  • Rode en warm aanvoelende borst.
  • Zwelling in je oksel.

Ken je borsten

Zelfonderzoek is een goeie manier om veranderingen in je borsten op te merken. Wanneer je weet wat bij jouw borsten normaal is, merk je eerder als er wat verandert. Het is dus goed om je borsten te kennen en er vertrouwd mee te zijn. Als je regelmatig je borsten checkt, leer je ze goed kennen.

Merk je een verandering op en vertrouw je het niet? Neem dan contact op met je huisarts.

Bevolkingsonderzoek

Net als zelfonderzoek kan je ook meedoen met een borstonderzoek. Dit bevolkingsonderzoek is een goede manier om borstkanker op te sporen. In Nederland kunnen vrouwen tussen de 50 en 75 jaar elke 2 jaar deelnemen aan zo’n borstonderzoek. Dit heet een mammografie. Hiermee kunnen kleine tumoren vaak al ontdekt worden voordat ze voelbaar zijn.

Door regelmatig mee te doen met het bevolkingsonderzoek, kan borstkanker vaak eerder ontdekt worden. Daardoor is het ook meestal beter te behandelen.

Welke ziekenhuizen behandelen borstkanker?

Heb je borstkanker? Dan kun je vaak naar een ziekenhuis in de buurt voor een behandeling. Op Ziekenhuischeck kun je per ziekenhuis kijken:

• Hoeveel nieuwe patiënten met borstkanker het ziekenhuis behandelt
  • Bij hoeveel procent van de operaties niet de hele borst is weggehaald door de arts
  • Of er kanker overblijft na de operatie? En hoeveel?

Het is ook mogelijk om meerdere ziekenhuizen met elkaar te vergelijken.